tirsdag den 19. maj 2009

Boganmeldelse: The Believers / af Zoe Heller (2008)


Min vurdering ?/10

Jeg tog fat i den, fordi jeg var begejstret for hendes forrige roman ’Notes on a scandal’ eller ’Skandalen’ på dansk.

Jeg læste ’The Believers’ på engelsk og igen ligesom ’Notes on a scandal’ er den meget velskrevet. Zoe Heller har et enormt ordforråd! Det er en skam at personerne i ’The Believers’ alle er usympatiske!
Det ville hjælpe, hvis der bare var en eller to, jeg kunne li, men jeg fandt ingen. Der er en mangel på noget konkret, som er på spil for personerne, som gør den kedelig at læse. Jeg opgav halvvejs igennem og hoppede til slutning, men slutningen var faktisk heller ikke særlig spændende.

Handling foregår i New York i 2002 i perioden efter 9/11 angrebet, og vi hører om en familie.
Forfatteren har udtalt i interview på amazon, at bogen handler om tro på politik, religion, kærlighed og stadiet dit ægteskab befinder sig i. Heller indrømmer i interviewet, at hendes personer er usympatiske, og hun udtaler, at hun gerne vil skrive om "the full range of humanity", og hun håber: "you generate some sympathetic, some moral, imaginative fellow feeling for them"

Forskellen for mig på de to romaner er, at jeg fik sympati for hovedpersonerne i ’Notes on a scandal’ men i 'The Believers' var det op ad bakke.

Måske efter succesen med ’Notes on a scandal’ har hendes forlæggere været ukritiske og givet alt hun skrev grønt lys.

Det var måske et advarselstegn, at bagsiden af bogen lovpriser ’Notes on a scandal’ og ikke denne her roman.

Men når det er sagt, så må det være svært at følge op på sin gennembrudsroman. Hvis du holder af det sproglige er den fantastisk velskrevet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar