søndag den 24. maj 2009

Boganbefaling: Notes on a Scandal / af Zoe Heller (2003)

Min vurdering 8/10

Den hedder ’Skandalen’ på dansk og blev indstillet til Bookerprisen I 2003 og bygger løst på en virkelig historie fra 1997. Romanen handler om læreren Sheba, hun har et forhold til en teenage-dreng på den skole hun arbejder, og hvordan det påvirker omgivelserne. Sheba får et venskab med en ældre kvindelig kollega Barbara. Barbara er fortælleren i bogen og fortællersynsvinklen er et interessant aspekt.

Uden at afsløre for meget, så er temaerne det offentlige vs. private rum, aldersforskelle i et forhold, kvindelig venskab, mm.

Den fangede mig rimelig hurtigt, dog ærgerligt at der afsløres så meget i første kapitel, filmkronologien er bedre. Men det gør ikke bogen dårlig, langt fra.
Jeg synes Zoe Heller skriver godt, hun har et stort ordforråd, og hun evner at skrive ret komprimeret her, mange andre forfattere har en tendens til ikke at kunne begrænse sig.

Der er nogle bibelreferencer i forhold til navnene, som kan forklare yderligere aspekter ved personerne og jeg vil mene den er velegnet til læsekredse. Den bliver bedre, når man snakker om den! De levende og psykologisk sammensatte personer og deres problemer bærer historien, og der er en del at fortolke, heriblandt personernes motivationer. Jeg synes teksten på bagsiden af bogen ikke giver en rigtig beskrivelse af bogen.

Filmen kan også anbefales selvom emnet for nogle er grænseoverskridende. Trailer udeladt her, fordi den afslører for meget af handlingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar