mandag den 26. oktober 2009

Musikanbefaling: Ys / af Joanna Newsom (2006)

Min vurdering 8/10

En sangerinde jeg faldt over, da jeg googlede ’best lyricist’. Joanna Newsom var så en af de mindre kendte musikere, folk anbefalede.

Den anmelderoste plade indeholder fem numre, som til gengæld er ret lange, på mellem 7 og 16 minutter. Den indgik på mange lister over en af de bedste plader fra 2006. Den findes i bogen '1001 Albums You Must Hear Before You Die'.

Sangene har noget magisk over sig, det er som om det stammer fra en anden tid eller en anden verden. Det skyldes nok harpeinstrumentet som er et gennemgående tema i løbet af hendes musik. Klaver og orkester kan også høres. Det minder for mig lidt om irsk eller klassisk musik, og jeg fik lidt associationer til tidlig Leonard Cohen guitarspil, men på allmusic.com beskrives det som folkemusik/singer-songwriter. Newsom har spillet harpe siden hun var syv år, og det kan høres, hun har flair for det.

Synes hendes uskyldige stemme kan sammenlignes med Daniel Johnston, en anden akustisk singer/songwriter, som ligeledes har en skarp, men alligevel skrøbelig vokal. Han er også blevet rost for sine tekstevner.

Navnet på pladen Ys er en henvisning til en by i Frankrig som eftersignende blev opslugt af havet.

Albumcoveret er et maleri af Joanna Newsom, som hun måske ville have klædt sig for mange århundreder siden, og der er bestemt noget gammeldags og gammelklogt over hendes musik.

Joanna Newsom’s tekster er flotte og originale og gør at hendes sange sagtens kan genhøres. Teksterne er åbne for fortolkning. Det er tit små historier, hvor naturen sprogmæssigt spiller en fremtrædende rolle. Det mærkes, at hun har brugt lang tid på tekstmaterialet.

Et eksempel på hendes talent som poesiagtig songwriter:

”the stars fade and the night shade closes and makes the day afraid, it waits in silence for the night to explode”
Det er ikke et krav for at nyde hendes musik, at du sætter dig ind i tekstuniverset, men hvis du har lyst til at forstå teksterne lidt bedre er denne debatside et besøg værd: http://www.songmeanings.net/artist/view/songs/137438962756/

Hun udgav i 2004 debutalbummet 'The milk-eyed mender', som jeg ligeledes anbefaler. Her er der mere traditionelt tolv numre, hvor der er brugt færre instrumenter end på Ys.

Det er ikke så tit jeg hører sådan noget musik. Hendes stemme vil ikke falde i alles smag, det var ikke samtlige hendes sange jeg synes om, men jeg blev fanget af en del af de eventyragtige melodier.


Mange af hendes sange kan gratis høres her: http://listen.grooveshark.com/

Du kan også finde hendes musik på biblioteket.

En smagsprøve fra Ys :
http://www.youtube.com/watch?v=RK7fYv9NZaA

I februar 2010 kommer hendes nye album 'Have one on me' på gaden. Det er et album indeholdende hele 3 cd'er!

6 kommentarer:

  1. Hej Christopher

    Så fandt jeg lige en ny spændende litteratur og musik blog. Jeg har lige bestilt denne cd med
    Newsom på biblioteket (altså efter din anbefalin her!).

    Jeg har for kort tid siden også lavet en blog om litteratur, eller rettere to. En om litt., og en om musik (dog en HELT anden musik verden end den du bevæger dig i, men det gør det ikke mindre spændende at læse og snuse til, havd andre kan lide).

    Skulle du have lyst, så læg et link til min litt. side på din blok, jeg sætter i hver fald dit link på min side:
    http://litteratur-oplevelser.blogspot.com/

    Hej Erik

    SvarSlet
  2. Rart at vide, at der er nogle der kan bruge mine anbefalinger til noget.
    Det pynter med lidt respons, det er lidt kedeligt at så mange(1700 hits siden juni 09) besøger min blog, men så få skriver en kommentar.
    Jeg overvejer at skifte til engelsk.

    Jeg vil helt sikkert kigge forbi dine blogs og evt. linke til dem, når jeg lige har en ledig stund ( :

    SvarSlet
  3. Jeg har nu lånt og lyttet til cd'en. Det er jo fuldstændig som at høre gode gamle Melany, mon du kender hende, det er jo efterhånden vist mange år siden man har hørt noget til hende. Det er den samme bevidst barnlige-naive stemme, ikke særlig smuk, men kararkteristisk og stærk i sin fortolkning. Jeg kom til at tænke på et udtryk som Grundtvig bruger, at være 'indkroget i sig selv'. Opfatter hende som nærmest vridende sig om sig selv mens hun synger.

    Det er formidabelt med alle de rigtige instrumenter der er taget i anvendelse. Det må have kostet en formue. Symfoniorkester + diverse andre + elektriske.

    Hendes melodiopbygning er ret egenartet (for at bruge et anderledes udtryk). Det kunne nærmest kaldes uendelig melodi, men det udtryk og fænomen er jo allerede anvendt af gamle Wagner i hans operaer.

    Det er musik der er spændende at lytte til et par gange, men så tror jeg heller ikke jeg kan holde det ud ret længere. Hendes melodiopbygning ligner hinanden ret meget de enekelte numre imellem. Jeg prøver at lyde lidt teknisk.

    SvarSlet
  4. Nej, jeg kender ikke Melany, er det Melanie Safka du mener?

    Jeg er ret enig i flere af de ting du siger mht. J. Newsom, numrene lyder ret ens, og hendes stemme gør, at det ikke er musik man hører mange gange i træk. Synes dog det er noget, jeg kan genopdage fra tid til anden. Men det er ikke noget jeg hører hver dag!!! Ys synes jeg har en flottere lyd end den første cd hun lavede.

    Jeg har kigget lidt på din hjemmeside http://www.linow.dk/
    Mest spændende for mig er din ‘læst litteratur’ oversigt. Måske kunne du gøre endnu mere formidlingsmæssigt der, da det kan være svært at danne sig et overblik over, hvad du synes er de bedste/værste bøger. Måske vil folk i højere grad kunne bruge det, hvis du satte nogle stjerner på romanerne, 1-5 eller lign? Jeg kan dog se, at du har trukket nogle af titlerne ud på din bogblog, som du evt. vil genlæse.

    Du kan evt. tilføje mig som ven på librarything, hvis du vil se min bogsamling.

    Må indrømme jeg ikke lytter til ret meget klassisk (endnu), men er interesseret i at få nogle musikanbefalinger, måske du kan være behjælpelig. Ikke storladen klassisk, men det mere afdæmpede, stille og rolige, instrumental gerne uden stemmer, evt. klaver, som jeg kan bruge som baggrundsmusik. Er der nogle gamle navne indenfor klassisk, som du kan anbefale, der passer med disse kriterier?

    Jeg bruger sommetider denne gratis netside fra itunes, hvorfra man kan høre klassisk radio. Måske også noget du kan bruge:

    http://www.nutsie.com/top100sradio/40%20Most%20Popular%20Classical%20Works/4154685?

    SvarSlet
  5. Selvfølgelig er det Melanie jeg mener. Jeg kan bare ikke stave. Men er du enig: De to stemmer ligner hinanden - ikke mindst i den måde de bruger den. - Sjovt: Jeg ledte lige efter hende på netttet. Hun er "pludselig" en ældre same på ca. 62. Hold da op!

    Tak for linket til min hjemmeside. Det var jo egentlig først og fremmest linkningen til min bog blog jeg spurgte til, fodi den er mest oplagt for andre bogbloggere. Hjemmesiden er bredere med mange forskellige funktioner. Men tak for forslaget til at gøre 'læst litteratur' mere spændende.

    Kan være du stadig vil plotte min BOG-BLOG på din link side:
    http://litteratur-oplevelser.blogspot.com/

    Mens jeg husker det: Håber ikke du nedlægger denne blog og laver en engelsk som du skrev om et sted. Lav dog hellere en dobbelt blog ud af den du har, hvor du skriver fx både på engelsk og dansk. Lidt a la Nilles bog blog, hvor hun skriver både på fransk og dansk.

    Klassisk musik - det er jo et uendeligt vidtfavnende begreb. Men lyt evt. til Erik Satie's klaver musik. Det må være sådan noget du måske vil kunne lide. Især da hans Gymnopedie. Dem er der flere af. Og kan meget vel være du kender den kendte, når du hører den. Men den er i hvert fald stille, rolig og smuk. Nærmest meditativ.
    Generelt set kunne du f.eks. lytte til de stille satser i klaverkoncerter for klaver og orkester af alle mulige komponister. De(n) stille sats(er) er ofte 2. satsen.

    Det samme kunne siges om klaversonater, f.eks. Beethovens, de stille satser i hans mange Klaversonater er godt stof.

    Desuden kunne jeg have lyst til at henvise til den tyske radiokanal:
    http://www.klassikradio.de/
    - som er ret poppet i det, spiller meget lækker blød klassisk populær musik, ofte netop klassik pop lignende ting, altså pop numre der er klassik peppet op. Eller filmmusik. - Den kan i lænden dog være trættende med dens smægtende reklamer.

    Ellers kom bare tilbage, så skal jeg gerne give en ide til videre lytning.

    Har du andre gode ideer til spændende rytmisk? (Bare for at holde konversationen i gang, ikke!)

    SvarSlet
  6. Jeg har ikke besluttet, om jeg fortsætter på engelsk eller dansk, i så fald vil jeg ikke slette denne blog, men bare lade den stå, og starte en ny blog. Tror det forvirrer læsere, at en blog er tosproglig.

    Tak for anbefalingerne indenfor klassisk, jeg vil prøve at lytte til noget af det. Erik Satie lyder til at være noget for mig ,ud fra det jeg har hørt.

    Har hørt nogle af Melanie Safka’s sange. Du har ret, det lyder lidt ligesom Newsom, fx på numre som ”People in the front row” eller ”Leftover wine”. Men ligesom Newsom er det ikke noget musik jeg gider at høre en masse, fordi stemmen er så intens.
    M. Safka lyder for mig nogle gange ligesom Fiona Apple, fx indledningen til sangen ”Brand new key”.

    Hmm, rytmisk musik ,det er ikke det, jeg hører allermest, du må hellere præcisere, hvad du forstår ved genren?, da jeg tror, at der er flere betydninger af ordet. Hvem er de mest kendte indenfor rytmisk? Nogle du kan anbefale?

    Jeg kan anbefale Jon Hopkins, Brian Eno, eller Ulrich Schnauss, men det er mere elektronisk end klassisk.
    Du bør også checke min anbefaling af The Divine Comedy, deres musik indeholder elementer fra klassisk musik. Sangen "Something for the weekend" eksempelvis:
    http://anmeldervognen.blogspot.com/2009/05/musikanbefaling-regeneration-af-divine.html

    Jeg hører meget forskelligt musik, du kan jo udforske de musik-links, som jeg har her på bloggen, det kan være, der er noget, der fanger dig. Ved ikke, om jeg har lyst til at udlevere hele min musiksmag her, så hele verden kan læse om den! Men du kan maile mig, hvis du vil høre flere navne, som jeg lytter til.

    I øvrigt er der et par andre 'music playlists' på nutsie, du måske kan bruge. Der skulle være noget for enhver musiksmag ( :

    The Greatest Classical Tone Poems

    100 Greatest Classical Works

    SvarSlet